Menu Sluiten

Een marathon lopen: het ultieme doel voor veel lopers

Een marathon lopen: het ultieme doel voor veel lopersEen marathon lopen: voor vele lopers is dit dé ultieme ambitie, want deze mythische afstand spreekt tot de verbeelding. De mythe gaat terug tot in het Oude Griekenland en meer bepaald bij de slag van Marathon in 495 voor Christus. Een Griekse soldaat zou toen van het slagveld in Marathon naar Athene gelopen zijn (ongeveer 35 km) om het nieuws van de overwinning van de Atheners op de veel sterkere Perzen te melden. Erna viel hij prompt dood.

42 kilometer … en 195 meter

Het is dankzij de Olympische spelen – als eerbetoon aan de Griekse helden – dat de marathon eind 19e eeuw opnieuw georganiseerd werd. De afstand was oorspronkelijk 25 mijl (40,23 kilometer), maar omwille van organisatorische redenen werd dat in 1908 (de Olympische spelen van Londen) 26 mijl of de huidige 42 kilometer en 195 meter. De mythische afstand kreeg zijn definitieve vorm dankzij een banaal toeval en klopt ook geenszins met de afstand van Marathon tot Athene, maar who cares?

Of het nu 35 of 40 of 42 kilometer is: om een marathon te lopen moet je uit een speciaal hout gesneden zijn. Als je een beginnend loper bent, dien je in principe 3 jaar toe te werken naar een marathon. Trainingsweken van 40, 50 en 60 kilometer zijn van doen als je “comfortabel” wilt kunnen lopen. Hiervoor heb je veel karakter nodig, het kost heel wat tijd & energie én je mag niet geblesseerd geraken. En ondanks je vele inspanningen bots je na 30 kilometer doorgaans op dé muur: de verzuring slaat toe, de afstand begint te wegen, alles doet pijn … en dan stokt de motor. Ook dan heb je je karakter broodnodig om door die muur heen te lopen en de eindmeet te halen.

Gelukkig is de voldoening achteraf recht evenredig met de geleverde inspanningen. Je hebt het toch maar mooi voor elkaar gekregen! Weinig lopers lopen slechts één marathon: dankzij de eerste marathon weet je dat je de afstand aan kunt. Je begint na te denken over de fouten die je onvermijdelijk maakte, de valkuilen waar je in trapte en over zaken die je beter had kunnen aanpakken tijdens je training. Je denk na over een betere eindtijd … en voor je het weet, ben je op weg naar je tweede marathon.

Over marathon-training.be

Ik heb intussen een 6 marathons gelopen op een bescheiden niveau. Ervaring is de som van de fouten die je maakt: marathon-training.be heeft als doel mijn marathonervaring met de wereld te delen. Graag geef ik tips en tricks mee die ik leerde uit de fouten die ik maakte op vlak van bijvoorbeeld training en voeding en help ik de valkuilen vermijden.

Héél veel succes en hopelijk tot eens op een marathon!

Geef een reactie