Menu Sluiten

Hoe kun je veilig sporten?

veilig sportenSporten is goed voor de gezondheid, dat weet vrijwel iedereen. Maar het is wel belangrijk om veilig te sporten! Zelfs topsporters kunnen eronder lijden als ze niet veilig sporten. Onlangs werd bekend dat een jonge Nederlandse wielrenner van 27 jaar is bezweken aan de gevolgen van een hartfalen dat hij eerder tijdens een wielerwedstrijd heeft opgelopen. Hoe kun je veilig sporten? In dit artikel krijg je enkele tips om veilig te sporten.

Waar moet je op letten tijdens het sporten?

Mensen denken dat pijn een onderdeel van sport is, maar dat is een fabel. Elke vorm van spierpijn is een spierafbraak en is dus schadelijk voor je conditie. Volledig uitgeput en buiten adem zijn na het rondlopen is niet goed voor je conditie en mogelijk ook niet goed voor je hart. Dan heb je te veel gesport. Tijdens het sporten zou je op normale wijze met iemand anders moeten kunnen praten.

Tip: Om de intensiteit van het sporten bij te houden kun je een hartslagmeter gebruiken.

Tip 1: Draag bescherming waar nodig

Bij veel sporten is bescherming geen overbodige luxe. Ga bijvoorbeeld niet skaten of skeeleren zonder bescherming voor de knieƫn, polsen, ellebogen en bij voorkeur ook voor het hoofd. Hoewel het dragen van al deze bescherming het comfort niet ten goede komt, zul je jezelf dankbaar zijn bij een flinke valpartij.

Tip 2: Houd je altijd aan de verkeersregels

Je bent net bezig met je snelste ronde ooit, maar dan springt het stoplicht ineens op rood. Ga je door, of ga je toch maar stoppen? Tuurlijk is het vervelend om je snelste ronde te onderbreken, maar veiligheid staat voorop. Het is daarom belangrijk om de verkeersregels te allen tijde te blijven volgen. Dit is niet alleen veilig voor jezelf, je brengt ook andere weggebruikers niet onnodig in gevaar.

Tip 3: Maak de juiste afwegingen en keuzes

Soms is een bepaalde actie, bijvoorbeeld fietsen met een bepaalde snelheid, niet tegen de regels. Toch kan het in sommige situaties onverstandig zijn om daadwerkelijk met deze snelheid te fietsen, bijvoorbeeld wanneer het fietspad erg druk is en/of er veel kinderen op straat zijn. Voorkom onnodige ongelukken door altijd zelf de juiste inschattingen te maken. Een ander voorbeeld is het klimmen met een onervaren zekeraar. Hoewel je een zekeraar hebt zoals de regels voorschrijven, is het niet aan te raden om heel hoog te klimmen met het risico op een flinke valpartij als een beginnende, misschien onzekere klimmer je zekert.

Tip 4: Ken je grenzen

Vooral bij duursporten is het belangrijk om altijd naar het lichaam te luisteren. Als extreme vermoeidheid begint toe te slaan, is het onverstandig om door te blijven sporten. Sterke vermoeidheid vermindert je alertheid en inzicht. Vooral in de buitensport kan dit leiden tot gevaarlijke situaties. Omdat je techniek vaak slechter wordt naarmate je vermoeider raakt, neemt de kans op blessures toe.

Tip 5: Vertel anderen waar je naartoe gaat

Als je gaat zwemmen, fietsen of hardlopen, laat het dan vooraf aan anderen weten. Maak ook een schatting wanneer je denkt dat je terugkomt. Zodat ze hiermee rekening kunnen houden. Daarnaast is het altijd raadzaam om je naam en contactgegevens ergens bij je te hebben. Mocht er iets gebeuren, dan weet men in ieder geval wie je bent.

Dit waren enkele tips waardoor je veilig kunt sporten. Ook wanneer je bepaalde klachten hebt is het raadzaam om eens op internet te onderzoeken hoe je toch veilig kunt sporten. Geniet van het sporten, doe het met mate en sport vooral ook veilig.